|
In augustus dit jaar wat op marktplaats aan het sneupen naar een betaalbaar bootje met binnenboord dieselmotor. Op een gegeven moment kwam ik deze boot tegen. felle kleuren maargoed dat kan altijd anders, en een Yanmar 1 cilinder diesel. Omdat de informatie wat summier was bij de advertentie heb ik naar de adverteerder gebeld. Vervolgens een afspraak gemaakt om hem te bekijken en te proefvaren. Volgend probleem was een ligplaats in de buurt. Het haventje in het dorp waar ik woon was vol en heeft een wachtlijst. Bovendien waren er niet veel ligplaatsen waar hij tussen de palen paste Toen eens even gaan kijken bij Ryptsjerk, ik wist dat daar een haventje was. Bij toeval kom ik daar dhr. Ament en dhr. Scholten tegen. Zij zijn bezig een stichting op te richten om de haven te behouden. Er is plaats genoeg dus de ligplaats is geregeld en de boot kon naar Fryslan komen. |
||
Helaas zijn hier bijna geen fotos van wegens een defecte Compact Flash card... Hij is op een trailer van Korpswolde naar Leeuwarden vervoerd. Aan de Groningerstraatweg bij Leeuwarden (Grote Wielen) is hij te water gelaten. |
||
Na een paar weken varen viel het op dat er nogal wat bijgeluiden aan de keerkoppeling zaten. De hele koppeling achter de motor weggehaald en thuis uit elkaar. Zowat elk lager had millimeters speling en er waren dingen dermate versleten dat repareren eigenlijk niet mogelijk is...
Dus opzoek naar een andere koppeling achter deze niet meer veel voorkomende motor. Deze gevonden bij Beuving de Punt. Een maal gemonteerd en de motor opnieuw uitgelijnd de motor gestart en hoor daar, geen rammelende lagers en andere bijgeluiden. |
||
De Ryptsjerkstervaart uit, Grote wielen over en dan richting Bonkevaart. Aan het einde van de Bonkevaart de Dokkumer Ee op richting Leeuwarden. Net voorbij de Ee-brug lag er een schippersvletje van een meter of vijf. De mensen die er bij stonden wenkten mij om even te komen. Ze hadden een visnet in de schroef en konden het er niet uit krijgen vanaf de hoge kade. Vanaf mijn boot lukte dat wel en na 5 minuten was het net er uit. Vervolgens de weg vervolgt richting Verversbrug/Kiepeloop. De rest van de route: Oosterstadsgracht, Zuiderstandsgracht richting Greuns, FroskepĂ´le, Ouddeel en zo weer terug. |
||
31 Oktober voor de laatste keer de diesel aangeslingerd. Zoals altijd eerst de standaard routine, oliepijlen, oliepotje waterpomp vullen, koelwaterkraan openen en diesel controleren. Een rondje door Leeuwarden en weer terug naar Ryptsjerk. |
||
Zomaar wat fotos van de haven en de molen aan de Ryptsjerkstervaart. |
||
Opknappen Yanmar PMX6 Motor Deel1 Op marktplaats kwam ik een PMX6 motor tegen, "Technische staat onbekend". Deze heb ik gekocht met als gedachte om voor onderdelen te kunnen gebruiken voor de motor in de boot. Het is uiteindelijk op opknappen en weer lopend krijgen uitgedraaid |
||
Opknappen Yanmar PMX6 Motor Deel2 Omdat ik eindelijk een adres heb gevonden waar ik een nieuwe koppaking voor de PMX6 kan krijgen, ben ik vandaag begonnen met het loshalen van de cilinderkop. De kop moet er af omdat ik de in en uitlaat kleppen wil slijpen. Ik merkte dat er enigzins compressieverlies langs de inlaat klep was. De motor start koud ook vrij moeilijk vind ik. |
||
Maak web foto albums met Jalbum | Chameleon skin | Help |